Studio Selma Susanna Amsterdam
Opleiding Kleinkunst en Theater
Kleinkunst en Theater midden in de realiteit
Een particuliere deeltijd opleiding voor kleinkunst en theater, voor wie zich verder wil ontwikkelen tot professioneel theatermaker en kleinkunstenaar. De studie heeft een basis curriculum van drie jaar in de kleinkunstmethode van Johan Verdoner en Selma Susanna. Studenten kunnen de studie aanvullen middels extra workshops bij WITH/Tree Agency. Bekijk de opleiding, meld je meteen aan of bezoek een voorstelling van studenten en afgestudeerden.
Informatie Opleiding Kleinkunst en Theater
Wil je je ontwikkelen als theatermaker of kleinkunstenaar?
Of sta je al vaker op het podium en heb je behoefte aan verdere professionalisering ?
Dan is de Opleiding Kleinkunst en Theater bij Studio Selma Susanna Amsterdam iets voor jou.
Wat is Studio Selma Susanna Amsterdam?
Studio Selma Susanna Amsterdam is een particulier instituut voor kleinkunst dat al 30 jaar professionals aflevert aan de podiumkunsten. Theatermakers, singer-songwriters, performers, cabaretiers, stemacteurs. Sanne Wallis de Vries, Janneke de Bijl, Jürgen Theuns, Marijn de Langen, Jasper van der Veen, Lotte Velvet, Gijs van Rhijn zijn enkele prijswinnende theatermakers die hier zijn opgeleid. Maar ook zijn afgestudeerden achter de schermen aan het werk, bijvoorbeeld als regisseur, dramaturg, schrijver, producent enzovoorts. Dit illustreert de vele mogelijkheden die er na de opleiding voor je open liggen.
Kleinkunstmethode Selma Susanna
De kleinkunstmethode is ontwikkeld door Selma Susanna samen met Johan Verdoner, voormalig directeur van de Academie voor Kleinkunst Amsterdam, nu de Kleinkunstacademie. De kleinkunstmethode is inmiddels uitgebreid door Selma Susanna met methodieken voor bronontwikkeling, acts en theatermaken, en is doorontwikkeld naar de huidige en steeds weer actuele inhoud en vorm. Uitgangspunten van het leerproces zijn en blijven de uitvoerende en creërende podiumdisciplines.
Initiatiefrijk – Ondernemend – Zelfverantwoordelijk
Initiatief nemen en keuzes maken is niet alleen een belangrijke ontwikkeling in de tijd en maatschappij, maar als kunstenaar een noodzaak. Durven kiezen wat je denkt dat goed voor je is, risico’s nemen, je intuïtie volgen. Kwaliteiten die kunnen leiden tot het vormgeven van originaliteit. De student is zelf verantwoordelijk voor de ontwikkeling van diens talent en kan de opleiding naar eigen inzicht en vermogen uitbreiden met aanvullende cursussen, coaching en/of lessen, evenals het verzorgen van of meedoen aan voorstellingen, open podia en festivals.
Hoe ziet de opleiding eruit?
De opleiding bestaat uit de deeltijd Opleiding Kleinkunst en Theater met aanvullende workshops.
De Opleiding Kleinkunst en Theater
Je gaat één dag in de week naar de Studio Selma Susanna Amsterdam waar je vakken volgt met jaargenoten. De eerste twee jaar is dat op maandag, het derde jaar op dinsdag. Je krijgt elke dag één bewegingsles, één training in de kleinkunstmethode van Selma Susanna, waaronder zanginterpretatie en -improvisatie, acts en bronontwikkeling, en één andere discipline, zoals stand-up, spel en improvisatie, theatermaken of schrijven.
Er is aandacht voor zowel creëren als performen. Je onderzoekt vanuit welke noodzaak jij theater maakt. Je maakt kennis met jouw theaterpersoonlijkheid. Zo ontwikkel je je in drie jaar tot kleinkunstenaar.
Aanvullende workshops WITH/Tree Agency
Je kunt de opleiding naar keuze aanvullen met workshops die in de avonduren worden aangeboden door WITH/Tree Agency. Deze workshops belichten vaak een specifieker onderdeel van het vak.
Materiaal uitproberen THOPSS Theater
Ook is het mogelijk om geheel zelfstandig of in groepsverband voorstellingen te maken, te organiseren en uit te voeren in het kleinschalige THOPSS Theater dat in de studio is gevestigd. Je boekt daartoe zelf een voorstellingsreeks bij het THOPSS Theater. Zo doe je ervaring op als ondernemend en uitvoerend kleinkunstenaar.
Welke vooropleiding heb je nodig?
Studio Selma Susanna Amsterdam hanteert geen eisen op het gebied van vooropleiding en leeftijd. Wel kun je pas deelnemen na een selectie via het Oriëntatie & Selectie weekend.
Wat is de studiebelasting van de opleiding?
Je volgt één dag in de week lessen in Amsterdam gedurende 26 tot 30 weken per jaar. Daarnaast gaan we uit van minimaal 5 tot 6 uur zelfstudie per week. Afhankelijk van je mogelijkheden en ambities kun je er meer tijd aan besteden.
Praktische informatie
- Kosten van de Opleiding Kleinkunst en Theater zijn € 2.895,- per jaar; het is mogelijk om dit in delen te betalen.
Dit geldt voor de opleiding. De aanvullende workshops hebben hun eigen prijs. - De wekelijkse lessen zijn doorgaans van circa 10.00 tot 18.00 uur.
De aanvullende workshops zijn op maandagavond en dinsdagavond en soms in een weekend. - De opleiding 2025-2026 start op 8 september 2025.
- Kosten van de Opleiding Kleinkunst en Theater zijn € 2.895,- per jaar; het is mogelijk om dit in delen te betalen.
Kan ik kennismaken met Studio Selma Susanna Amsterdam?
Een goede manier om met de opleiding kennis te maken is door naar voorstellingen van studenten en afgestudeerden te komen in het THOPSS Theater. Maar je kunt je ook meteen aanmelden. Want onderdeel van de auditie is het Oriëntatie & Selectie weekend, waarin je kennismaakt met onze methode.
Korte antwoorden naar aanleiding van veelgestelde vragen
- De lessen van Studio Selma Susanna Amsterdam zijn in de eerste 2 studiejaren op maandag van circa 10.00-18.00u.
- Het volledige curriculum volgens Kleinkunstmethode Selma Susanna omvat 3 jaar, het 3e studiejaar is op dinsdag.
- Het instituut is geregistreerd bij het CRKBO en ELIA en geeft particulier beroepsonderwijs op BA-niveau (zonder accreditatie).
- Tweede Paasdag, Bevrijdingsdag en Tweede Pinksterdag vallend op maandag of dinsdag zijn ook lesdagen. De geplande vakanties zijn vaak afwijkend ten opzichte van de gangbare regionale schoolvakanties. Omdat studieweken maar één lesdag omvatten, kun je om die ene lesdag heen altijd een kort weekje weg of thuis zijn in de periode van de schoolvakanties.
- Tussentijds of zonder auditie instromen bij de opleiding is niet mogelijk.
- Er zijn géén open dagen, oriëntatie en kennismaking vindt plaats in het Oriëntatie & Selectie weekend.
- Bezoek aan voorstellingen van studenten en alumni geeft ook gelegenheid tot oriëntatie en kennismaking.
- De workshops van WITH / Tree Agency zijn op maandag en dinsdag avond van circa 19.00-21.30u.
- WITH / Tree Agency geeft soms ook workshops op andere dagen en in weekends.
- Er is geen leeftijdsgrens en er zijn geen vooropleidingseisen.
- Er zijn geen (verplichte) stages tijdens de studie, maar dat mag wel en dan graag in overleg met de leden van het kernteam dagelijkse organisatie.
- Uiteindelijke praktische deelname aan lessen en workshops is en blijft op basis van volledige eigen keuze en verantwoordelijkheid.
- Het lesgeld kan eventueel in 3 termijnen betaald worden tegen € 100,- extra lesgeld te weten: 1. € 965,00 + € 100,00 vóór 01 augustus, 2. € 965,00 vóór 01 november en 3. € 965,00 vóór 01 februari, telkens met een coulance voor uiterlijke betaling binnen 1 kalendermaand na iedere termijndatum. Eerdere deelbetalingen mogen. Na de coulance van 1 kalendermaand wordt € 50,- extra lesgeld in rekening gebracht per (gedeeltelijk) te laat betaalde termijn.
Wat zeggen afgestudeerden over de opleiding?
– Sanne Wallis de Vries
‘Je leert hier veel meer dan alleen theatermaken, je leert je visie op de wereld kennen. Het is in feite een plek die buiten zijn eigen oevers treedt. En dan zijn er mensen die vragen: Wat komt er dan allemaal vanaf? Wat levert het op? Dan denk ik: Is dat de vraag die je moet stellen? Je leert hier je houding in het leven kennen en uit te dragen.’
– Maartje
‘Mijn grootste ontwikkeling is dat ik met meer afstand naar mijzelf kan kijken. Dingen kan doen of proberen zonder dat het meteen goed hoeft te zijn.’
– Mies Witkamp
‘Volg alle lessen. Dan werkt de methode het best. Stel vragen, aan ouderejaars en docenten. Vertrouw op hun ervaring en haal eruit wat voor jou werkt.’
– Janneke de Bijl
‘Neem verantwoordelijkheid voor hoe je overkomt: Wil je dat ze je grappig vinden, of wil je dat ze je serieus nemen? Het plezier is vaak de sleutel, niet het verstand.’
– onbekend
‘Dit is geen therapie, maar theater.’
– Suzanne Burdorf
‘Gaandeweg beginnen er steeds meer kwartjes te vallen. Geef je ontwikkeling de tijd, kom naar de lessen en doe je best. Je zult op blokkades stuiten waarvan je niet wist dat ze er waren , maar deze omgeving helpt je het liefdevol af te breken.’
– Tommie van Eck
‘Er was zoveel meer te halen dan ik had gedacht, daar werd ik gretig van. Wat ik ontdekte, had invloed op van alles. Hoe ik dacht en bewoog, en ook hoe ik wilde werken.’
– Sebastiaan
‘Ik ben ontzettend blij dat ik dit avontuur ben aangegaan. Zowel voor mijn theatrale als mijn persoonlijke ontwikkeling. Kenmerkend aan het leertraject vind ik: de veiligheid, de liefde voor het leerproces, de vakinhoudelijke ontwikkeling.’
– Dorinde van den Berg
'Na op je bek gaan altijd opstaan. Werken om niet te werken. Jezelf blijven uitdagen en het experiment aangaan door mildheid naar jezelf toe.'
– Erika Ermens
'Fysieke ingang vinden voor personages. Bij alles wat je doet (acteert/zingt) de noodzaak zoeken en die blijven voeden en voelen. Het gaat niet om jou als persoon, je bent als artiest een ‘doorgeefluik’.'
– Sally Mometti
'Binnen de begrenzing van een regie of een lied is het je opdracht te zoeken naar jouw vrijheid daarbinnen, naar jouw manier om dingen neer te zetten.'
– onbekend
'Het is niet erg als je ’eruit’ raakt, dat zal altijd gebeuren, bij elke speler. Het gaat erom hoe snel je er weer ‘in’ kunt komen, dat is het vakmanschap.’
– Reineke Maschhaupt
'Perfectie is oninteressant. Een oefening kun je niet goed doen, het gaat erom dat je het doet. De sleutel in alles op het podium zit in de ontspanning (laat dat nou net het moeilijkste zijn).'
– Tijs
‘Ga spelen! Zoveel mogelijk spelen!’
– Selma Susanna
‘Het belangrijkste in zo'n eerste jaar is proberen het aangeleerde gedrag af te leren: de maniertjes, de meninkjes, de franje. Want die zitten in de weg. Vervolgens probeer je de studenten in een diepere laag te krijgen. Door fysiek, stem en emotie te koppelen. En als dat is gelukt, ontstaat er ruimte voor eigenheid.'