Het is een curieuze tijd om een van de grotere cabaretfestivals te winnen. Maar juist met die omstandigheden wist Lotte Velvet in de AKF-finale wel raad.
Volkskrant – | beeld Anne van Zantwijk
Lotte Velvet is de dubbele winnaar van het Amsterdams Kleinkunst Festival. Maandagavond kreeg zij niet alleen de AKF Sonneveldprijs uitgereikt van de jury, maar ook de publieksprijs. Volgens de jury liet ze met een voorstelling over ‘de grote maatschappelijke gesprekken van deze tijd’ zien ‘een opvallende theaterpersoonlijkheid met veel potentie’ te zijn.
Ze waren niet te benijden, de drie finalisten van dit moeilijke jaar, met een hoogst onzekere theatertijd in het verschiet. De finale van het AKF werd meerdere keren verplaatst, van De Kleine Komedie in april naar het Delamar Theater in oktober. Ook dat feest ging niet door. Op een volle, joelende zaal hoefde niemand zich te verheugen. Uiteindelijk speelden de finalisten dan toch voor dertig genodigden in de kleine zaal van theater Bellevue, met kleedjes en kaarsjes op de tafels. Een paar honderd anderen kregen via een livestream mee hoe intiem en mooi dit alternatief was, en hoe weinig de kandidaten zich leken aan te trekken van de omstandigheden.
Het scheelde misschien dat ze alle drie niet op zoek gingen naar non-stop gelach, al waren de meeste nummers van Lotte Velvet (1984) hartstikke geestig. Ze maakte benieuwd naar meer, met 30 minuten hyperactuele, punky kleinkunst, haar elektrische gitaar en een poëtisch oog voor de de dagelijkse shitzooi in de grotere ellende. Wat doen de problemen van de wereld met het incasseringsvermogen? Wat is eigenlijk het probleem van wereld met ons?
Met afwisselende liedjes en typetjes gaf Velvet een stem aan mensen die van gekkigheid niet meer weten hoe ze zich tot de veranderende omstandigheden moeten verhouden. Klimaatactivisten bijvoorbeeld, of complotdenkers die weigeren zich met toeval in te laten. Liefde- en aandachtszoekers, die vinden dat ze overal recht op hebben. Verbolgen figuren die inspraak opeisen over van alles en nog wat waar helemaal niets aan te doen is. Denk haar aangezette zuidelijke accent er even bij: ‘Heb ik net twee Yolanthe en Wesley-kussentjes gekocht, gaan ze uit elkaar. Ik wil inspraak!’
Mensen die gewoon ‘echt kut’ geslapen hebben, die hebben het trouwens ook niet makkelijk.
Velvet, een forensisch psycholoog die vorig voorjaar afstudeerde aan theateropleiding Studio Selma Susanna in Amsterdam, was ontegenzeggelijk de bijzonderste en spannendste finalist. Luan Buleshkaj won met zijn spoken word-act over opgroeien met een afwezige vader in Amsterdam-West de aanmoedigingsprijs van 2.500 euro, de zogenoemde Shaffy Cheque. Het duo Beth & Flo, Elsbet Remijn en Claudette Verhulst, viel met hun snelle rond-de-pianoprogramma buiten de prijzen.
Met Cameretten in Rotterdam en het Leids Cabaret Festival is het AKF het derde belangrijke festival voor aanstormend cabaret- en kleinkunsttalent. Pandemie of niet, de voorrondes voor de 34ste editie zijn alweer begonnen. Zoals Raoul Heertje, presentator van de avond, gekscherend zei: ‘Pas als het AKF niet doorgaat, moeten we ons écht zorgen gaan maken.’
Studio Selma Susanna en haar docenten, studenten en alumni feliciteren alumnus Lotte Velvet van harte met deze mooie prijzen en waardering.